• Standaard header

    ​1e Groepsworkout GRATIS voor jou en een vriend/vriendin!

Hoe overleef je de feestdagen

December is een maand vol feestelijke momenten, zoals bijvoorbeeld kerstdiner met familie, eindejaarsetentje met de zaak, oud en nieuw met vrienden en dan in januari weer de nieuwjaarsborrel. Wij geven je wat tips om beter om te gaan met alle verleidingen die bij feestdagen en andere festiviteiten op de loer liggen.

Al ben je nog zo goed bezig met het jezelf trainen in nieuw gezonder gedrag, de feestdagen zijn altijd bijzonder en minder frequent, dus een uitzondering is gemakkelijk gemaakt door iedereen. Als we wat te vieren hebben gaat dit altijd gepaard met lekkernijen en daar kan je alle feestelijkheden die verleidingen bieden in teveel eten en drinken onder rekenen.

De valkuil: Ik begin volgend jaar!

Goede voornemens zijn goed! Ze uitvoeren en belangrijker volhouden is de uitdaging. De maand december is de maand bij uitstek, waarin meerdere feestdagen op het programma staan. Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw. Deze dagen staan in het teken van gezelligheid en samen zijn. Daar horen hapjes, drankjes, gourmetten, uiteten, oliebollen, snoepgoed en noem maar op bij. Januari is de volgende maand en dit is dé maand waarin velen starten met goede voornemens. Minder eten, meer sporten…of te wel, we kunnen nog wel los gaan deze feestdagen. Het probleem met de goede voornemens zijn, dat we de periode ervoor alles goedpraten met “Ach in januari komt het toch weer goed”. Door deze houding maken we vaak meer schade dan ons lief is. Je zal flink wat uren moeten sporten en goed op je voeding letten om de uitbundig gevierde feestdagen te compenseren.

Tip 1: Maak een planning

Nu denk je vast dat een planning van de boodschappen als eerste komt, omdat voeding de reden is dat we aankomen. Dat is ook heel belangrijk en komt later aan de orde. Meest belangrijk is echter een planning van de activiteiten. Als je leuke en zinvolle activiteiten plant, dan kan dat enorm afleiden van het eten. De feestdagen kunnen tevens door een gevoel van verplichting en bij behorende taken enorm hectisch en als stressvol worden ervaren. Dus een helder overzicht en keuzes waar je wel en niet aan mee wilt doen is zeer aan te raden.

Indien bij jou de feestdagen een gevoel van verplichtingen oproept, is het heel belangrijk om te plannen aan welke activiteiten je gaat/moet deelnemen. Schrijf alle activiteiten op die al gepland zijn met; de dag, locatie en wie actie neemt of taken doet. Vul de lijst aan met alle activiteiten die waarschijnlijk nog gepland gaan worden of die jij belangrijk vindt. Begin met een lijst van alle zaken waarvan je zeker weet dat ze plaats gaan vinden, wel of niet verplicht. Beslis ook of je je daadwerkelijk aan alles MOET deelnemen. Vaak zijn er in de laatste weken van het jaar overal borrels en etentjes, etc. Ga alleen naar de activiteiten waar je echt zin in hebt.

Tip 2: Wees origineel

Nu je weet aan welke activiteiten je gaat mee doen (en welke niet) wordt het tijd te bedenken, hoe je deze activiteiten origineler en met meer ontspanning en voldoening door kan komen. Het is van belang dat je vooraf al originele activiteiten bedenkt. Met onderstaande lijst geven wij je ideeën voor activiteiten die je op kunt nemen in je planning.

Rust: nieuwe tijdschriften lezen, muziek maken, foto albums kijken, ademhalingsoefening doen, film van vroeger kijken. 
Denk bij rustmomenten vooral aan even geen activiteit maar bezig zijn met je zintuigen als kijken en luisteren. Wie bespeeld er een instrument van de aanwezigen en wil dit bespelen? Schaf nieuwe tijdschriften aan zodat je kunt gaan lezen.

Sociaal: Spelletjes doen, uitnodigingen maken, menukaartjes maken, complimenten spel, wie vertelt over zijn hobby.
De Feestdagen staan ook in het teken van samenzijn en gezelligheid. Verdiep je in degene die komen en bereid je voor op spelletjes die iedereen kan en leuk vindt. Dat hoeft niet uren te duren.

Gezond: Wandeling maken, dansen op muziek, plan een foto zoektocht, plan een zoektocht in huis.
Bewegen is altijd goed dus plan wandelingen. Investeer ook in gezonde gerechten en tussendoortjes. Denk dan aan minder vlees en zout, meer groente, verse kruiden en fruit als tussendoortje. Een activiteit als fruit dompelen in een laagje pure chocolade is leuk om te doen en geeft minder calorieën dan ijs en taart.
Een foto zoektocht kan je van te voren voorbereiden door enkele foto’s te maken van een omgeving in een wandeling. Deze stuur je door op Whatsapp en binnen een voorgestelde route gaat met op zoek naar deze foto’s. Bij slecht weer is dit in huis ook erg leuk om te doen.

Maak naar aanleiding van je planning een actielijst. Hierna ga je je acties en je activiteiten in je agenda zetten. Zo krijg je een mooi overzicht wat je nog moet doen en hoe de dagen er uit gaan zien. Omdat je nu meer tijd gaat besteden aan activiteiten die niets met eten te maken hebben is er ook meer afleiding. Boven investeer je zo ook in minder genot en meer voldoening momenten.

Tip 3: Mindfulness dineren

Bij mindfulness ben je bezig met het nu: wat zie je,  wat ruik je, wat voel je. Kijk om je heen en wie zie je. Ga aan de slag met complimenten. Je geeft een cadeautje weg en krijgt er iets moois voor terug. Met dit 8 stappen plan stap je anders het feestelijke diner tegemoet. Meer je zintuigen gebruiken en meer genieten. Dat is nu precies het verschil tussen Voeden en Proeven enerzijds en Vullen en Proppen anderzijds.

Stap 1: Sla niets over. He? Sla niets over….. ojee dat wordt aankomen. Met niets overslaan zal je de gastheer/vrouw een compliment geven voor de moeite van het bereiden van al het eten.
Stap 2: Geef de gastheer/vrouw een compliment voor de enorme verzorging van het eten.
Stap 3: Kijk eerst naar het gerecht. Wat zie je? Omschrijf de ingrediënten. Neem wat eten op je vork en bekijk het goed. Ruik er aan en omschrijf wat je ruikt.
Stap 4: Doe de vork met inhoud langzaam in je mond en laat dit een minuut in je mond om je smaakpapillen op zoek te laten gaan naar de ingrediënten.
Stap 5: Sluit je ogen en zie al deze ingrediënten die je proeft in beeld langs je heen gaan.
Stap 6: Hap 2, Bepaal nu wat je het lekkerste vindt aan deze hap. Is het het zoute, het zoete, de kruiden, het frisse, het zure.
Stap 7: Hap 3, Alleen doen als je het een echt lekker gerecht vindt anders over naar het volgende gerecht en begin weer bij stap 1.
Stap 8: Complimenteer de gastheer/vrouw voor de voortreffelijk smaak etc..

Tip 4. Leer NEE zeggen

Nee zeggen mag maar hoe doe je dat als je denkt hiermee anderen teleur te stellen. Je kunt dit ook voorkomen als je van te voren vraagt uit hoeveel gangen het eten bestaat en of er hierna nog wat komt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dan kan je eventueel rekening houden met minder eten in het begin. Wanneer je ja zegt tegen iemand, wees er dan zeker van dat je geen nee zegt tegen jezelf! Stel je gaat eten bij vrienden die enorm hun best hebben gedaan in lekker maar vooral ook veel eten. Je bent echt van plan om te minderen en gaat aan de slag met alle tips. Op het eind komt er nog koffie met gebak en eigenlijk wil je nee zeggen. Dit is wat je waarschijnlijk hoort: “Doe gezellig mee”, “Ik heb uren in de keuken gestaan”. Nee zeggen is natuurlijk de beste manier om te voorkomen dat je teveel gaat eten. Vind je dit moeilijk bereid je dan voor op de volgende acties.

1. Empathisch nee zeggen is een nee met een sympathieke twist.
“Dat ziet er heerlijk uit en ik zie dat je enorm je best hebt gedaan. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent maar helaas kan ik dit echt niet meer eten want dat is niet goed voor me.”

2. Stel het moment uit
“Wat een heerlijk gebak, ik kan het nu niet eten. Wil je het invriezen zodat ik het op een ander tijdstip bij je kom eten?”

Tip 5: Rust en genieten

Het is zoveel beter om ontspannen de feestdagen in te gaan. Je bent dan beter bestand tegen drukte en tegenslagen. Daar kan je dus van te voren aan gaan werken.

1. Besteed aandacht aan goede kwalitatieve slaap.
2. Onderneem leuke activiteiten die je nu ook verzint al van te voren maar tussen alle feestdagen in.
3. Bekijk een keer een lachfilm.
4. Maak wat vaker wandelingen. Het liefst in e natuur want daar word je rustig van.
5. Pas positieve emoties toe.

Toch onrustig doe dan onderstaande ademhalingsoefening:

Ga rustig achterover zitten in een gemakkelijke stoel. Benen voor je uit en je handen op je bovenbenen.
Sluit je ogen en ademen rustig door je neus in en uit door je mond. Voel dat je inademing naar je buik gaat en dat deze uitzet. Als je rustig bent doe je de volgende ademhalingen achter elkaar
Diepe buikademhaling  in seconden in en uit: 1:2 - 2:4 - 4:6 - 4:8
Herhaal dit enkele keren.

Tot slot: Doe vooral wat je prettig vindt en goed voelt. Succes!!

Contact

Bezoekadres HealthCoachPlus Trainingsstudio
Veraartlaan 8 – Belnummer 38
2288 GM Rijswijk


Stem op ons voor fitnessclub van het jaar!

Stem op ons voor fitnessclub van het jaar!

Geplaatst op: 2019-10-09

HealthCoachPlus is door Dutch Fitness Awards genomineerd voor Fitnessclub van het jaar. Om deze titel te bemachtigen hebben we jouw stem nodig!

Lees meer Meer nieuws
Drink minder alcohol voor een fitter leven

Drink minder alcohol voor een fitter leven

Geplaatst op: 2019-10-09

Wil jij je graag fit, energiek en gezond voelen? Neem dan je alcoholgebruik eens onder de loep! Minder alcohol drinken heeft niet alleen positieve gevolgen voor je gezondheid. Lees hier de voordelen.

Lees meer Meer nieuws
  • Bij HealthCoachPlus krijg ik alle nodige aandacht om mijn persoonlijke doelen te behalen

    Aurelija
  • Mission accomplished! Stoppen? No way! Trainen in een omgeving met enthousiaste mensen; daar krijg je gewoon energie van!

    Diana
  • Ik heb de plek gevonden waar ik met plezier naar toe ga

    Stijn
  • Tijdens de Personal Training sessies heb ik heel veel geleerd. Door kleine variaties in de oefeningen kreeg ik meer motivatie!

    Henry
  • De combinatie van voedingsadvies en Personal Training heeft voor mij goed gewerkt!

    Marloes
  • Door Personal Group Training en Voedingsadvies op maat ben ik eindelijk de gewenste kilo's kwijt!

    Melanie
  • Binnen no time enthousiast gemaakt door de trainers van HealthCoachPlus

    Hans
  • Ik heb HealthCoachPlus leren kennen als een professionele organisatie met enthousiaste en kundige instructeurs

    Anouk
  • I was a couch potato all my life and I discovered that weight training is great for me, that I like it much more than cardio.

    Teodora
  • De maandag erop stond ik in mijn sportschoenen klaar voor mijn eerste training. Negen maanden later was ik 25 kilo lichter

    Dietha
  • HealthCoachPlus is mijn “life changer” gebleken. De eerste 20 kilo zijn eraf, ik kijk nu al uit naar de volgende successen!

    Raffaella
  • Blij dat ik de move heb gemaakt!

    Mandy
  • Met een nieuw voedingspatroon en begeleiding met sporten ben ik in een paar maanden tijd 7 kilo aangekomen.

    Daniel
  • Mijn goede voornemen: Afvallen! Ik had niet verwacht dat ik zo snel al zoveel resultaat zou boeken.

    Patrick
  • HealthCoachPlus the place to be!

    Mirjam
  • Door Personal Group Training ben ik weer de beste versie van mijzelf

    Nally
  • Ik had mezelf een doel gesteld en heb het echt gehaald!

    Danielle
  • Het geeft een kick om vooruitgang te zien!

    Petra
  • Ik zit nu onwijs lekker in mijn vel en vind het cijfertje op de weegschaal alles behalve belangrijk.

    Silvania
  • Zoveel resultaat had ik van tevoren nooit durven dromen!

    Rebekka
  • I've lost 13Kg, but better then losing weight is the fact that I'm having another and better life style!

    Ana Carolina
  • Excellent coaching on technique, work hard, but always safe!

    Rob
  • Na deskundige en enthousiaste begeleiding heb ik alle doelen bereikt

    Remon
  • Ik heb ruim 8 maanden met Robert van HealthCoachPlus gewerkt en het heeft mij veel opgeleverd.

    Niels
  • Sinds ik bij HealthCoachPlus train ben ik een stuk sterker en fitter geworden.

    Karen
  • Na een half jaar was ik ruim 18 kg lichter, mijn spiermassa is vooruit gegaan en ik voel me daardoor zelfverzekerder & fitter!

    Bianca
  • Maar met afvallen alleen ben je er natuurlijk niet. Dan komt de grootste uitdaging: op dit gezonde gewicht blijven!

    Irene
  • Voorlopig ga ik door met trainen en kan na 35 jaar zeggen dat ik over mijn ‘sportvrees’ heen ben!

    Liekie
  • Het waren 24 leuke, gezellige sessies, met soms ook het nodige gemopper van mijn kant; het resultaat is zeker positief!

    Sandra
  • Do I have any complaints? Yes, just one: my old clothes do not fit anymore!

    Agnieszka
  • Dankzij de motivatie & gedrevenheid van Robert heb ik deze resultaten behaald en is mijn vakantie net even wat leuker geworden

    Ron
  • Inspirational, professional, reliable and entertaining - what more do you need from a personal trainer?

    Robin
  • Ik ben in een jaar tijd bijna 10 kilo ben afgevallen!

    Arnoud
  • Now I have more energy, smaller clothes and I feel stronger and healthier than I have done for a very long time!

    Dawn
  • Personal Training en Voedingsadvies van HealthCoachPlus is mij, als hartpatiënt, heel erg goed bevallen!

    Maikel
Aurelija Diana Stijn Henry Marloes Melanie Hans Anouk Teodora Dietha Raffaella Mandy Daniel Patrick Mirjam Nally Danielle Petra Silvania Rebekka Ana Carolina Rob Remon Niels Karen Bianca Irene Liekie Sandra Agnieszka Ron Robin Arnoud Dawn Maikel