• Standaard header

    ​1e Groepsworkout GRATIS voor jou en een vriend/vriendin!

Tips voor een perfecte barbecue

Het is mooi weer en dat nodigt uit om te barbecueën. Bij barbecueën rooster je vlees, vis, groente, fruit of vleesvervangers op een houtskool-, gas- of elektrische barbecue. Gezellig buiten met vrienden en familie. In dit artikel vertellen wij hoe en wat. 

Wat kan je allemaal op de barbecue klaar maken:

  • klein vlees, zoals rundersteak, koteletjes, worstjes, vis
  • groente, zoals maïskolf, paprika en champignons
  • fruit, zoals appel en banaan


Materiaal dat je nodig hebt voor de barbecue:

Houtskool-, gas- of elektrische barbecue of stenen met een rooster, tangen om voedingsmiddelen op de barbecue te leggen en te keren. Voor een houtskoolbarbecue heb je ook houtskool en aanmaakblokjes nodig.

Stap voor stap barbecueën (vlees)

  • Een gasbarbecue en een elektrische barbecue zijn in 10 minuten op temperatuur.
  • Houtskool heeft een half uur tot een uur nodig. Er zijn dan geen vlammen meer en de kolen zijn bedekt met een laagje witte as.
  • Wacht lang genoeg, want als je het vlees of de vis er te vroeg oplegt is het vuur nog te heet. Dan verbrandt het vlees of de vis van buiten, terwijl het binnenin nog rauw is.
  • Plaats bij een houtskoolbarbecue het rooster 25 tot 40 centimeter boven de kolen. Bestrijk het rooster met een beetje olie.
  • Je kunt starten met de producten die het langste op de barbecue moeten. Bekijk een overzicht van roostertijden. Daarin staat ook of het handig is om het product voor te garen, en zo ja hoelang.
  • Draai producten op de barbecue pas om als er een korstje op zit. Keer het vervolgens regelmatig totdat het goed gaar is.


Handige tips

Pas op voor aanbranden 
Keer het vlees regelmatig, om zo te voorkomen dat het aanbrandt. Zie je toch zwarte randjes of korstjes? Snijd die weg. Verbrande producten bevatten namelijk schadelijke stoffen: acrylamide en PAKs.

Maak het milieu blij
Een gasbarbecue heeft de minste milieu-impact. Bijkomend voordeel: het zorgt voor een constante temperatuur, zodat het vlees goed gaart.
Als je een houtskoolbarbecue hebt zijn kokosbriketten beter voor het milieu omdat er minder schadelijke stoffen vrijkomen én je hebt er minder van nodig. Voor 4 personen is 1 kilo kokosbriketten genoeg waar je anders 2,5 kilo houtskool zou verbruiken.
Wat minder vlees en meer groente en vleesvervangers op de barbecue zorgt ook voor een lagere milieubelasting.

Voorkom buikpijn
Je wilt je gasten of jezelf natuurlijk niet met buikklachten opzadelen. Het grootste gevaar zit m in rauw vlees en rauwe vis en in producten die te lang buiten de koelkast staan. Daarin kunnen ziekmakers zitten.
Je kunt ziek worden voorkomen door:

  • vlees en vis goed gaar te maken, of door voorgegaard vlees te kopen.
  • aparte borden, bestek en tangen te gebruiken voor rauw vlees en rauwe vis. Markeer ze eventueel met een stickertje. Dit is belangrijk om te voorkomen dat ziekmakers op gare producten komen. Wanneer je bijvoorbeeld met een tang rauw vlees op de barbecue legt en met dezelfde tang een stuk gaar vlees pakt kunnen bacteriën op het gare vlees komen. En dat kan je ziek maken.
  • eten zo lang mogelijk in de koelkast te bewaren. Zet een klein deel van je eten buiten en vul steeds aan met producten uit de koelkast.
  • de tips uit de 5x veilig kaart (voedingscentrum) bij de hand te houden.


Bron: Voedingscentrum 

Contact

Bezoekadres HealthCoachPlus Trainingsstudio
Veraartlaan 8 – Belnummer 38
2288 GM Rijswijk


Stem op ons voor fitnessclub van het jaar!

Stem op ons voor fitnessclub van het jaar!

Geplaatst op: 2019-10-09

HealthCoachPlus is door Dutch Fitness Awards genomineerd voor Fitnessclub van het jaar. Om deze titel te bemachtigen hebben we jouw stem nodig!

Lees meer Meer nieuws
Drink minder alcohol voor een fitter leven

Drink minder alcohol voor een fitter leven

Geplaatst op: 2019-10-09

Wil jij je graag fit, energiek en gezond voelen? Neem dan je alcoholgebruik eens onder de loep! Minder alcohol drinken heeft niet alleen positieve gevolgen voor je gezondheid. Lees hier de voordelen.

Lees meer Meer nieuws
  • Bij HealthCoachPlus krijg ik alle nodige aandacht om mijn persoonlijke doelen te behalen

    Aurelija
  • Mission accomplished! Stoppen? No way! Trainen in een omgeving met enthousiaste mensen; daar krijg je gewoon energie van!

    Diana
  • Ik heb de plek gevonden waar ik met plezier naar toe ga

    Stijn
  • Tijdens de Personal Training sessies heb ik heel veel geleerd. Door kleine variaties in de oefeningen kreeg ik meer motivatie!

    Henry
  • De combinatie van voedingsadvies en Personal Training heeft voor mij goed gewerkt!

    Marloes
  • Door Personal Group Training en Voedingsadvies op maat ben ik eindelijk de gewenste kilo's kwijt!

    Melanie
  • Binnen no time enthousiast gemaakt door de trainers van HealthCoachPlus

    Hans
  • Ik heb HealthCoachPlus leren kennen als een professionele organisatie met enthousiaste en kundige instructeurs

    Anouk
  • I was a couch potato all my life and I discovered that weight training is great for me, that I like it much more than cardio.

    Teodora
  • De maandag erop stond ik in mijn sportschoenen klaar voor mijn eerste training. Negen maanden later was ik 25 kilo lichter

    Dietha
  • HealthCoachPlus is mijn “life changer” gebleken. De eerste 20 kilo zijn eraf, ik kijk nu al uit naar de volgende successen!

    Raffaella
  • Blij dat ik de move heb gemaakt!

    Mandy
  • Met een nieuw voedingspatroon en begeleiding met sporten ben ik in een paar maanden tijd 7 kilo aangekomen.

    Daniel
  • Mijn goede voornemen: Afvallen! Ik had niet verwacht dat ik zo snel al zoveel resultaat zou boeken.

    Patrick
  • HealthCoachPlus the place to be!

    Mirjam
  • Door Personal Group Training ben ik weer de beste versie van mijzelf

    Nally
  • Ik had mezelf een doel gesteld en heb het echt gehaald!

    Danielle
  • Het geeft een kick om vooruitgang te zien!

    Petra
  • Ik zit nu onwijs lekker in mijn vel en vind het cijfertje op de weegschaal alles behalve belangrijk.

    Silvania
  • Zoveel resultaat had ik van tevoren nooit durven dromen!

    Rebekka
  • I've lost 13Kg, but better then losing weight is the fact that I'm having another and better life style!

    Ana Carolina
  • Excellent coaching on technique, work hard, but always safe!

    Rob
  • Na deskundige en enthousiaste begeleiding heb ik alle doelen bereikt

    Remon
  • Ik heb ruim 8 maanden met Robert van HealthCoachPlus gewerkt en het heeft mij veel opgeleverd.

    Niels
  • Sinds ik bij HealthCoachPlus train ben ik een stuk sterker en fitter geworden.

    Karen
  • Na een half jaar was ik ruim 18 kg lichter, mijn spiermassa is vooruit gegaan en ik voel me daardoor zelfverzekerder & fitter!

    Bianca
  • Maar met afvallen alleen ben je er natuurlijk niet. Dan komt de grootste uitdaging: op dit gezonde gewicht blijven!

    Irene
  • Voorlopig ga ik door met trainen en kan na 35 jaar zeggen dat ik over mijn ‘sportvrees’ heen ben!

    Liekie
  • Het waren 24 leuke, gezellige sessies, met soms ook het nodige gemopper van mijn kant; het resultaat is zeker positief!

    Sandra
  • Do I have any complaints? Yes, just one: my old clothes do not fit anymore!

    Agnieszka
  • Dankzij de motivatie & gedrevenheid van Robert heb ik deze resultaten behaald en is mijn vakantie net even wat leuker geworden

    Ron
  • Inspirational, professional, reliable and entertaining - what more do you need from a personal trainer?

    Robin
  • Ik ben in een jaar tijd bijna 10 kilo ben afgevallen!

    Arnoud
  • Now I have more energy, smaller clothes and I feel stronger and healthier than I have done for a very long time!

    Dawn
  • Personal Training en Voedingsadvies van HealthCoachPlus is mij, als hartpatiënt, heel erg goed bevallen!

    Maikel
Aurelija Diana Stijn Henry Marloes Melanie Hans Anouk Teodora Dietha Raffaella Mandy Daniel Patrick Mirjam Nally Danielle Petra Silvania Rebekka Ana Carolina Rob Remon Niels Karen Bianca Irene Liekie Sandra Agnieszka Ron Robin Arnoud Dawn Maikel